Tour de Paros

14 juli 2014 - Páros, Griekenland

23:00 Hotel Paros
Gisteren heb ik geen gelegenheid gehad om te schrijven. De finale van de WK heeft me daar vanaf gehouden. We hebben tot de verlenging gekeken in de receptie van het hotel, in gezelschap van andere gasten en een groepje Griekse jongeren.
Gisteren zijn we met de bus naar Naoussa gegaan, de hoofdstad van Paros, in de Michelin reisgids omschreven als het Saint Tropez van Griekenland. De bars en restaurants aan de haven ademen inderdaad een mondaine sfeer. De pas gevangen inktvissen liggen op stokken te drogen in de zon. Met een bootje gingen we naar de overkant van de baai. Gezwommen, geluncht, gezond: het gebruikelijke patroon, heerlijk allemaal. Eenmaal terug op de kade liepen we de Nederlandse familie tegen het lijf die we al kenden van Mykonos. Ze volgen dezelfde route als wij, maar liggen een dag op ons voor. Terug in Parikia kwamen we, op zoek naar de 6-de eeuwse kerk, toevallig langs de lokale Harry van de Sunweb en hebben we gelijk de huurauto voor de voor de volgende dag gereserveerd.
De huurauto werd in de eerste plaats ingezet om naar de vlindervallei te gaan. Het bleek een tuin met fruitbomen vol met vlinders. Driehoekig als ze stil zaten, bruin/zwart/wit van kleur. Als ze rondfladderden hadden ze oranje vleugels. De uitdaging was om ze vliegend op de foto te krijgen. Niet gelukt, denk ik.
Paros is minder droog dan Mykonos. Er groeien hier en daar druiven, het graan was net geoogst, groene struikjes her en der. In de middag reden we een rondje Paros. De antieke marmergroeven bij Mar... hebben we niet gevonden, of het is ons domweg niet opgevallen. Lefkes bezocht door Sophie een ijsje in het vooruitzicht te stellen. Verder naar de kust, naar het Golden Beach, een lang zandstrand, waar we samen gesnorkeld hebben. Op de zandbodem waren een paar kleine scholen visjes.
De koffers zijn weer ingepakt voor de hop naar het volgende eiland.